martina-smidlova-smidlSilniční doprava je nízkomaržový byznys, a proto jsou v tomto oboru kladeny vysoké nároky na efektivitu a snižování nákladů. Právě s těmito aspekty pomáhají dopravcům moderní technologie. Které konkrétně využívá logistický holding Šmídl, jsme se zeptali jeho jednatelky Martiny Šmídlové. 

Firma Šmídl je známá svým mladým vozovým parkem. Jsou právě nové technologie hlavním důvodem, proč kupujete pouze nová vozidla?

To bych úplně neřekla, ale pokud kupujete nový kamion, tak je to určitá záruka spolehlivosti, se kterou počítáte. Šetří nám to spoustu problémů i nákladů na servis, protože každé vozidlo kupujeme se servisní smlouvou a po čtyřech letech dochází k jeho zpětnému odkupu. V první řadě chceme, aby naši řidiči jezdili s moderními a bezpečnými vozy, to je naše dlouhodobá politika a také vizitka u zákazníků. Moderní vozidla s sebou samozřejmě nesou také technologie umožňující ekonomičtější provoz, takže se nám to vyplácí i po finanční stránce. Ale pokud jde o samotné moderní technologie, tak nová vozidla jsou jen pomyslná špička ledovce, která je vidět.

Jaké další technologie tedy využíváte?

Snažíme se digitalizovat a automatizovat vše, co jde. Od vnitrofiremních procesů až po plánování tras. V tomto roce jsme zavedli celoholdingový ERP systém, který jsme si nechali do velké míry nakonfigurovat dle našich požadavků. V obou dceřiných firmách máme všechna vozidla vybavena pokročilou telematikou, která mimo jiné hlídá jízdní styl našich řidičů. Ty jsme naopak vybavili speciálním balíčkem mobilních aplikací na cesty, který jim umožňuje jednoduše přijímat přepravy, plánovat trasy nebo vykazovat stiskem jednoho tlačítka spoustu věcí, které dříve museli pracně vypisovat do papírů. Zautomatizovali jsme také komunikaci s našimi zákazníky, vyřizujeme a zpracováváme objednávky, faktury i přepravní doklady bez tištěných kopií – například e-mailem anebo přímo z našeho systému do systému zákazníka a naopak.

Jste už s úrovní využívání technologií spokojena, nebo vás čekají ještě nějaká zlepšování?

Odvedli jsme v tomto směru pořádný kus práce a jsem s výsledky spokojena, ale spíše než jako konečný stav to vnímáme jako nikdy nekončící proces. Stále sledujeme trh a snažíme se být lídrem ve využívání nových technologií. Při naší velikosti se i sebemenší zlepšení projeví v relevantních úsporách energie a času našich zaměstnanců. Peníze, které ušetříme na provozu, můžeme investovat do techniky nebo mezd zaměstnanců.

Jak se stavíte k využívání alternativních pohonů v kamionové dopravě? Dočkáme se nástupu elektromobility i v případě kamionové dopravy?

Když se rozhodujeme o implementaci nové technologie, postupujeme v zásadě vždy stejně. Porovnáváme očekávané přínosy s náklady na její zavedení. A nemusí se jednat jen o finance, ptáme se: „Jak inovaci přijmou naši zaměstnanci? Nezkomplikuje jim práci?“ Čili neinovujeme za každou cenu, abychom byli moderní, ale chceme znát přínosy. Aktuálně například provozujeme na mezinárodní přepravě vozidlo s LNG pohonem. Z tohoto úhlu pohledu se alternativní pohony ještě nevyplatí zavádět, byly by pro nás přítěží, ale jejich efektivita roste takovým tempem, že je jejich nástup asi jen otázkou času.

Čili blízká budoucnost podle vás patří stále naftě? 

Ano, ale neznamená to, že bychom ustrnuli. S moderními motory dosahujeme každoročně provozních úspor, kdy se nám daří snižovat spotřebu nafty naší flotily dlouhodobě zhruba o 0,5 litru na 100 kilometrů, což při naší velikosti představuje ohromné úspory nákladů i životního prostředí. Díky moderním technologiím je pohyb zboží maximálně efektivní, kamiony prakticky nikdy nejedou prázdné. Snižování ekologické stopy je v poslední době diskutované téma, také pro nás je dlouhodobě velkou prioritou a nejde zdaleka jen o druh pohonu. Jsme důslední ve třídění odpadů, omezování spotřeby všech energií, a hlavně minimalizaci plýtvání zdroji obecně.

 

Paní jednatelko, děkujeme za poskytnutý rozhovor a ať se Vám i firmě daří!

Další novinky