Proč je využití telematických systémů v dopravě klíčové?
Telematické systémy se v dopravě stávají nepostradatelným nástrojem pro efektivní řízení a optimalizaci procesů. Jejich hlavní přínos spočívá v kombinaci telekomunikačních a informačních technologií, které umožňují sběr, přenos a analýzu dat v reálném čase.
Na toto téma jsme se zeptali vedoucího oddělení dopravních systémů, pana Petra Koblížka.
Jaké využíváte telematické systémy pro vaše nákladní vozy?
Pro implementaci telematických systémů jsme se rozhodli již v roce 2010, s výraznější inovací v roce 2014 a dalším rozšířením před třemi lety. Nejedná se pouze o jedno řešení, spolupracujeme s dvěma předními českými leadery v oboru a každého z nich používáme na odlišné oblasti našich potřeb.
Co všechno tyto systémy umí?
Tato škála se neustále rozrůstá, začínali jsme s prostým pozicováním vozidel, následně převodem dispečerského řízení do elektronické formy včetně objednávek a tvorbou elektronické stazky. Postupem času jsme připojili dálkové stahování dat z tachografu, vyhodnocení jízdního stylu řidiče, automatické alarmy, reporty, geolokace a podobné funkcionality založené na sběru dat z vozidla.
Na co kladete při výběru telematických systémů největší důraz?
Stěžejní funkcionalitu vidíme v neustále se rozrůstajících nástrojích pro dispečerské řízení, podporu automatizace a elektronickou stazku. Aktuálně nejvíce řešíme propojování systému s jinými. Ať už jsou to systémy zákazníků, které nám tím umožňují oboustranně automatizovat objednávky a aktuální statusy přeprav, tak i našimi interními systémy, která data využívají.
Jak dále se získanými daty nakládáte? Co všechno vyhodnocujete? Jaká data jsou pro vás nejdůležitější?
Dat je opravu velké množství a je třeba je rozlišovat podle oblasti použití. Pokud to zjednoduším, tak základní provozní data nám pomáhají v denní rutině. Myslím tím především pozicování vozidel, jeho historie, AETR řidiče, ale třeba také aktuální status realizované objednávky. To vše a mnoho dalšího zefektivňuje denní práci dispečinku a návazné administrativy.
Pak jsou tu data řekněme pro jednotlivé stupně manažerského řízení. Ty nám v různých časových úsecích identifikují například vývoj najetých kilometrů, uskutečněných přeprav, spotřebu PHM, jízdní styl řidiče, prostoje vozidel a desítky dalších parametrů. Většinu dat pak automaticky importujeme do našeho ERP systému, kde slouží jako zdroj pro jednotlivá oddělení. Každý z nás pak pracuje s jinými daty, má jiné priority a potřeby.
Ale abych byl konkrétní, uvedu pár příkladů z různých oddělení. Mzdová účetní jako podklad pro výpočet mezd využívá údaje o času a místě překročení hranic. Dispečink má k dispozici týdenní report základních provozních parametrů jako jsou ujeté kilometry, spotřeba nebo prostoje vozidel.
Správce vozového parku přejímá z telematiky údaje o aktuálních kilometrech, nebo třeba také o nízkém napětí baterií či jiná chybová hlášení. Trenér řidičů vidí, jakým způsobem řidič vozidlo využívá a na čem má zapracovat. Controlling dokáže například sestavit report využití předplacených parkovišť, nebo vidí, zda do tachografu vozidla nebyla vložena karta řidiče mimo naši evidenci. Je toho opravdu mnoho.
Jaké funkce byste ještě uvítal?
Obecně veškeré funkce, které zrychlí a zpřesní výkon práce. Automatizace a postupné zapojení prvních stupňů AI, a to jak na straně dispečera, tak i řidiče. Stále je v běžném provozu mnoho případů, do kterých zasahuje lidská ruka a zvyšuje tak riziko chyb. Tady očekáváme nejen od telematických, ale i od jiných systémů, posun o další krok dál.
Petře, děkujeme za rozhovor.
Marketingový tým
Další novinky
Kamion vánočních dárků zavítá do Litomyšle a Žamberka
Kamion vánočních dárků se ve dnech 10. a 11. 12. již po jedenácté vydá na [...]
V dopravě využíváme telematické systémy
Proč je využití telematických systémů v dopravě klíčové? Telematické systémy se v dopravě stávají nepostradatelným [...]
Pavel Prostředník převzal vedení Holdingu Šmídl
Oznamujeme změnu na pozici generálního ředitele. Od října se jím stal Pavel Prostředník, který má [...]
Slavnostní otevření nového moderního servisu v Hrochově Týnci
V pátek 6. září 2024 se v Hrochově Týnci uskutečnilo slavnostní otevření nového moderního servisu Holdingu [...]