Orlickoústecko /ROZHOVOR/ – Nafta je jedním z hlavních nákladů každé logistické firmy. Sledování a optimalizace spotřeby je tak jedním z pilířů úspěchu v tomto oboru.

Své o tom ví i logistická firma Šmídl, která patří v oblasti regulace spotřeby k lídrům na trhu. Co vše pro to dělají, jsme se zeptali analytika dopravy Petra Koblížka, který ve Šmídlu sleduje a vyhodnocuje dopravu již 13 let.

Jak se firmě Šmídl daří dlouhodobě snižovat spotřebu?
Spotřeba nafty je dána kombinací technického vybavení vozidla a zkušeností řidiče. V obou směrech se snažíme neustále zlepšovat. Drtivá většina našich vozidel není starší než 2 roky a splňuje emisní normu Euro6. Již z výroby jsou vybavena systémy pro snižování spotřeby paliva, jako jsou například prediktivní tempomaty, které v součinnosti s automatickou převodovkou dokáží podle topografických mapových podkladů dopředu číst „kopcovitost“ terénu a tím efektivněji dávkovat palivo. Vozidla jsou také vybavena volnoběžkami, které nezávisle na řidiči vyhodnocují situaci a v případě že je to možné, rozpojí hnací řetězec, sníží jeho odpor a vozidlo pak díky kinetické energii doslova plachtí s minimální spotřebou paliva. Druhou rovinou je lidský faktor – řidič. Dlouhodobě školíme řidiče na ekonomickou jízdu a ti, kteří mají dobré výsledky, si mohou k výplatě výrazně polepšit.

Jak velkých úspor se vám daří dosahovat?
Kombinací nové techniky a systematického školení řidičů se nám podařilo v posledních několika letech snížit spotřebu o více než 10 %. Ekonomickou jízdou lze snížit průměrnou spotřebu až o 3 litry na 100 kilometrů, což při naší flotile téměř 300 vozidel představuje výrazné snížení nákladů. Pro lepší představu: ročně spotřebuje naše firma přes 9 milionů litrů nafty. Bavíme se tedy o úsporách v řádu milionů, které můžeme investovat do firmy a zaměstnanců. Další úspory vznikají dodatečně – díky průběžnému monitorování spotřeby jsme schopni včas odhalit zhoršení technického stavu vozidla a sjednat nápravu.

Vraťme se k řidičům, jak probíhá školení ekonomické jízdy a co jsou nejčastější chyby?
Máme na plný úvazek zaměstnance na pozici „trenéra“, který se věnuje pouze řidičům a školí je v hospodárném zacházení s vozidlem. Kdykoliv je řidičům k dispozici, ať už je to v situaci, kdy potřebují poradit, jak mají zefektivnit jízdu, tak třeba v situaci, kdy nově přesednou na jiný typ vozidla a nejsou s ním plně seznámeni. Je to služba řidičům, která zvyšuje jejich kvalifikaci, dovednosti a mnohdy také jejich bezpečí za volantem díky tomu, že se naučí lépe předvídat a číst situaci před vozidlem. Tímto způsobem pracujeme nejen s novými řidiči, ale i s těmi s dlouholetou praxí, protože nová vozidla vyžadují jiný styl řízení, například dokážou krátkodobě jet efektivně i pod 1000 otáček, což byla dříve nepředstavitelná věc.

Jak vlastně spotřebu měříte?
Máme vytvořen vlastní systém, který porovnává skutečnou a normovanou spotřebu na všech našich vozidlech. Systém zohledňuje zásadní vlivy na spotřebu: druh vozidla, terén, hmotnost nákladu nebo třeba hloubku dezénu pneumatiky. Vždy je to ale jenom číslo, které pro nás není dogma. Finální report spotřeby má na starosti konkrétní člověk, který případně „ručně“ dořeší anomálie a jiné nepředvídatelné situace. Vždy je možné o spotřebě s tímto člověkem diskutovat a aktivně ji řešit. Moderní telematické systémy zažívají velký rozvoj a jsou standardní výbavou vozidel. Překotný vývoj technologií pokračuje, takže očekáváme v budoucnu další posuny v optimalizaci spotřeby nafty.

Věděli jste, že…
Rozdíl ve spotřebě kamionu při rychlosti 85 a 89 km/h může být v reálném provozu větší než 1,5 litru/100 kilometrů.

Prodejci nákladních vozidel poskytují poradenský servis ještě před zakoupením vozu. Podle druhu provozu a nákladu dokáží určit vhodnou motorizaci, výbavu, převod zadní nápravy a další parametry, které ovlivňují spotřebu.

I řidič s dlouholetou praxí dokáže po absolvování školení ekonomické jízdy snížit průměrnou spotřebu kamionu až o 3 litry na 100 kilometrů.

Moderní kamiony dokáží řidiče upozornit na některé chyby, například na malý interval mezi sundáním nohy z plynu a brzděním.

Ekonomická jízda vyžaduje plánování trasy i předvídání nečekaných situací. Tím se zvyšuje také bezpečnost řidiče.

Odkaz na článek na webu Orlického deníku naleznete zde

Další novinky