Dlouhodobý nedostatek parkovacích míst pro kamiony má výrazný vliv na bezpečnost při řízení, jelikož řidiči nemohou zastavit a odpočívat když potřebují. Sekundárním efektem je také zvýšení nákladů na dopravu a její zahuštění, jelikož musejí řidiči volit delší objízdné trasy s odpočívadly.
Parkovacích míst na odpočívadlech je v České republice akutní nedostatek, což má vliv nejen na horší možnosti parkování ale na celou řadu dalších věcí, včetně bezpečnosti a plynulosti provozu. „Za naši společnost mohu potvrdit, že nám absence parkovišť skutečně problémy způsobuje. Vzhledem k nedostatku parkovacích míst musí řidiči z důvodu parkování sjíždět z plánovaných tras. Tím se zvyšují, jak náklady na provoz vozidel, tak ekologické dopady dopravy,“ říká k problematice Zdeněk Kocián, ředitel dopravy společnosti Šmídl.
V uplynulém měsíci ředitelství silnic a dálnic začalo zpracovávat projekty na rozšíření počtu parkovacích míst podél dálnic, s nimiž počítá i nová koncepce Ministerstva dopravy pro rozvoj nákladní dopravy v Česku. V současné době jsou hotové vyhledávací studie pro tvorbu odpočívadel na dálnicích D11, D35 a D48.
Problémem jsou pro řidiče často také opravy na dálnicích, jelikož nemalou část parkovacích míst na odpočívadlech zabírá stavební technika. V České republice chybí přibližně 1500 parkovacích míst pro kamiony. A tak i když stát od dopravců vybírá za jízdu po tuzemských dálnicích mýto, dosud se tímto problémem nezaobíral.
„Tato situace má dopad i na pozornost řidiče, který se s blížící povinností zahájit povinnou bezpečnostní přestávku, více věnuje hledání parkovacího místa, než okolnímu provozu. V případě dopravních komplikací se pak řidič dostává do situace, kdy se musí rozhodnout mezi odstavením vozidla na nevhodném místě nebo porušením maximální doby řízení. Tedy mezi potenciálním ohrožením bezpečnosti a plynulosti silničního provozu nebo rizikem udělení pokuty i ve výši několika desítek tisíc CZK, “ doplňuje Kocián.
Podle podkladů Ředitelství silnic a dálnic by mělo v brzké době být vybudováno celkem 328 parkovacích míst pro kamiony na dálnicích D1, D2, D8 a D11.
Společnost Šmídl patří v České republice mezi největší dopravce a funguje jako rodinná firma již od roku 1990, kdy byla založena. Od té doby posbírala řadu ocenění. V roce 2016 společnost zaměstnávala přes 400 osob a provozovala necelé 300 kamionů. Ročně zajistí přes 15 000 přeprav. V současné době má dopravní společnost Šmídl celkem pět poboček v rámci republiky – Vysoké mýto, Žamberk, Králův Dvůr, Kutná Hora a Brno.
Významné postavení společnosti v oboru dopravy potvrzuje i ocenění v jedenadvacátém ročníku ankety ČESKÝCH 100 NEJLEPŠÍCH, v níž byla společnost vyhlášena jako jedna ze sta nejlepších firem na trhu.
Další novinky
Umění pohybu 02/2024
Prosincové vydání holdingového magazínu Umění pohybu je na světě. Pojďte se s námi poohlédnout za [...]
Elektromobilita v Holdingu Šmídl
Šmídl Provozní Holding s.r.o. POPIS A CÍLE PROJEKTU Udržitelnost a podpora zelené dopravy patří mezi [...]
Kamion vánočních dárků zavítá do Litomyšle a Žamberka
Kamion vánočních dárků se ve dnech 10. a 11. 12. již po jedenácté vydá na [...]
V dopravě využíváme telematické systémy
Proč je využití telematických systémů v dopravě klíčové? Telematické systémy se v dopravě stávají nepostradatelným [...]